Saturday, November 12, 2011

dosa manusia dengan manusia

Andai ada seorang manusia yang melakukan dosa dengan Allah, lalu kita kutuk. Hina, caci. Kita lemparkan kata - kata kesat padanya dan kemudian, kita ajak manusia lain untuk bersekutu dengan kita untuk mencacinya.

Kita keji, dari rupa paras fizikalnya, sehinggalah ke peribadi serta keluarganya. Kita betul - betul jelek melihat dia melakukan dosa dengan Allah.
(sedih aku tengok)

Dan sekarang, semakin lama semakin ramai yang bersetuju untuk mengkeji manusia itu. Keji berjemaah.

Sampai suatu hari, manusia yang dikeji itu, bertaubat dan memohon ampun dari Allah Ta'ala. Jika dia benar - benar insaf, dan mahu bertaubat, kemungkinan besar, taubat dan ampunnya diterima Allah. Maka selesai sudah, dan dia sudah insaf, sudah berubah. Bukan kerana dikeji, tetapi kerana dia mendapat hidayah. Alhamdulillah.

Apa yang tak selesai.

Dosa kita dengan dia, yang selama ini kita maki caci, keji. Juga mengajak manusia lain untuk mengkeji dia.

'Kalau berdosa dengan manusia, kita kena mintak ampun dari manusia"

Habis.

Manusia tadi sudah bertaubat dan insyaallah Tuhan ampunkan dia. Tapi kita akan terus berdosa dengan manusia itu.

Ada terfikir?




*terasa banyak dah dosa dengan manusia manusia di luar sana , for sure orang tepi jalan nak kutuk , kawan kawan sendiri nak kutuk , artis artis nak kutuk ,blogger blogger nak kutuk ,  itu belum lagi kalau gaduh , kutuk for sure berbakul bakul , lagi lagi ada twitter and facebook , hurmmmmm , kalau umur tak panjang , adakah manusia manusia di luar sana  nak maafkan saya ? kalau mereka kenal , mungkin akan maafkan , yang tak kenal ? macam mana ? haih

I'm sorry from head to toe , serious terlalu banyak dosa dengan mereka mereka semua :'(




p/s copy paste from http://zahiriladzim.blogspot.com/



No comments: